Zoekmachine optimalisatie voor afbeeldingen

28-07-2014

Goed gevonden worden binnen de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google is belangrijk, maar wat gebeurt er wanneer een bezoeker niet via Google Web zoekt, maar via Google Afbeeldingen? Wordt uw website of webshop dan nog steeds zo goed gevonden? Het optimaliseren van afbeeldingen voor zoekmachines wordt ook wel image SEO genoemd en kan een positief effect hebben op uw website of webshop.

Richtlijnen


Er gelden een aantal standaard richtlijnen die aangehouden kunnen worden om een afbeelding te optimaliseren voor zoekmachines:

  • Image-documentatie-zoekmachineoptimalisatie-afbeeldingenGrootte van het bestand. Niets is vervelender dan een afbeelding die zo groot is dat deze langzaam inlaadt. Ook zoekmachines rekenen een afbeelding hierop af. Zorg er dus voor dat afbeeldingen van goede kwaliteit zijn, maar wel beperkt zijn in grootte.
  • De context waarin een afbeelding zich bevindt is ook van belang. Een afbeelding die wordt gebruikt binnen en relevant stuk content krijgt een grotere waarde toegekend.
  • Zorg ervoor dat de bestandsnaam van de afbeelding logisch, leesbaar en beschrijvend is. Probeer belangrijke zoekwoorden van de pagina waarop de afbeelding zich  bevindt, op te nemen binnen de bestandsnaam.
  • Voorzie afbeeldingen van een alt-tag. Alt-tags zijn benamingen van afbeeldingen die worden getoond wanneer een afbeelding niet kan worden weergegeven of wanneer u met uw muis over een afbeelding heen gaat.
  • Voorzie afbeeldingen zo veel mogelijk van een merknaam of de naam van de website of uw bedrijf. Wanneer bezoekers meerdere malen aantrekkelijke afbeeldingen met uw bedrijfsnaam voorbij zien komen ontstaat er een positieve associatie en is de kans dat zij doorklikken naar uw website groter. Let wel, de vermelding van uw bedrijfsnaam of naam van uw website op een afbeelding draagt niet bij aan uw positie binnen de zoekresultaten. Dit omdat zoekmachines de inhoud van een afbeelding niet kunnen lezen.
  • Zorg ervoor dat de koppeling tussen een afbeelding en een landingspagina logisch is. Een bezoeker klikt op een specifieke afbeelding omdat deze zijn interesse heeft gewekt en verwacht dan ook op een pagina uit te komen die specifiek over die afbeelding gaat.
  •  

 Wilt u meer informatie over het optimaliseren van uw website voor zoekmachines én potentiële bezoekers? Wij vertellen u hier graag meer over. 

 
Profiteer van tips, tricks
& online marketing nieuws: 

 
Facebook-icon-Silver Arrows MultiMedia
 Linkedin icon Silver Arrows MultiMedia aanmeld icon Silver Arrows MultiMedia 

 
Neem contact op via 06 14906645 of 
info@silverarrows.nl voor informatie of een afspraak.